середа, 8 січня 2014 р.

7 клас Урок Тропічні пустелі Африки

Тема уроку: Тропічні пустелі Африки.
Мета:
Освітня: дати учням знання про особливості природи тропічних пустель, ознайомити з основними зональними типами ґрунтів, характерними представниками рослинності та тваринного світу зони. Сформувати наукові погляди на утворення різних типів пустель.
Виховна: Сприяти екологічному вихованню школярів на основі матеріалу про зміну природних комплексів тропічних пустель Африки людиною та необхідність їх охорони.
Розвиваюча: Розвивати в учнів інтерес до вивчення географії, вводячи в урок елементи цікавої географії та інтерактивні форми роботи. Під час виконання практичної роботи розвивати уміння учнів вільно користуватися різними джерелами географічних знань (підручником, картами атласу, малюнками, схемами), аналізувати та зіставляти їх. Активно діяти на уяву учнів, їх півсвідомість за допомогою музики, поезії, для кращого запам’ятовування.
Обладнання: фізична карта Африки, атласи, комп’ютерна презентація, підручник.

Хід уроку
Зміст матеріалу уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
V. Первинна перевірка засвоєних знань.
VІ. Виконання практичної роботи.
VІІ. Домашнє завдання.

І. Орг. момент.
ІІ. Географічна розминка.
1. Який материк ми вивчали протягом останніх уроків?
2. Яке домашнє завдання було на сьогодні?
Проведемо тест по вивченому матеріалу.
Тест «Гілеї – савани»
Географічний диктант
 На карті  Африки є букви, якими позначені деякі географічні об’єкти. Ваше завдання: Дати відповіді на мої запитання та написати букву, якою цей  об’єкт показаний на карті.
1. Найдовша річка Африки. (л)
2. Найвологіше місце Африки. (а)
3. Крайня південна точка материка. (у)
4. Молоді гори Африки. (п)
5. Найвища точка материка. (р)
6. Річка, на якій знаходиться водоспад названий на честь англійської королеви. (к)
7. Найбільше залишкове озеро Африки. (т)
8. Найдовше озеро світу. (е)
9. Річка, що двічі перетинає екватор. (с)
10. Озеро з якого витікає Голубий Ніл. (ф)
11. Море, до якого несе свої води річка Ніл. (і)
12. Найбільше озеро, що утворилося в тектонічному прогині.(и)

Визначимо тему сьогоднішнього уроку  

4
3
9
7
8
1
11

2
10
5
12
6
12















Оголошення теми і мети уроку.
 На дошці словник: міраж, самум, ваді, хамади, ерги, серири, дюни, бархани, оазис, ефімери.
Прохолодний ранок, величезна вогнева куля сонця піднімається все вище та вище, і все навколо стає розпечене: повітря таке , що навіть думаєш, воно із розпеченої печі. Такої температури не витримує навіть каміння. Опівдні в саму спеку інколи чути гучний тріск. Це тріскається і розлітається на шматки перегрітий камінь. Провідники кажуть: «Сонце в нас змушує кричати навіть каміння». І лише мозолисті ноги верблюдів витримують його жар. Небо, ще недавно бездонне, блакитне, блідне від жари.
В полуденну спеку на горизонті з’явилося «колихаюче озеро», «оазис», «гори», а насправді – їх немає. Це міражі, які виникають у результаті розмежування повітряних шарів внаслідок сильного нагрівання шару повітря від грунту.
Раптом щось подібне на шум і рев стало доноситись звідусіль.  Із землі, з неба, закритого піщаною мглою, летить щось страхітливе, готове знищити все живе. Ми відчуваємо, що наближається страхітливе явище – піщаний ураган – самум. І ми безсилі у боротьбі з ним. Накрившись плащами, затулили вуха. Серце б’ється, подих почастився, голова сильно болить, неначе її хтось давить з великою силою. Від спеки та духоти виступає піт, швидко випаровуючись в сухому повітрі. Рот і горло пересохли. Легеням вже не вистачає повітря, ще година  і жахлива смерть від духоти неминуча.
   Але самум швидко зник вдалині.
Караван піднявся і продовжив свій шлях. Закінчився сахарський день, але ніч, яку так давно чекали, не приносить полегшення. Дивно, але на цій розпеченій землі ми страждаємо не стільки від спеки, скільки від холоду.
Вранці ми продовжуємо свій шлях. Перетинаємо сухе річище ваді. Кам’яні пустелі – хамади, змінюються  піщаними – ергами, та  глинистими – серирами. Місцями громоздяться дюни та бархани.
Жара виснажує,  хочеться пити, не має сил іти, і раптом серед пустелі замаячив зелений острівок. Може це знов мариво?  Ні на цей раз ми вийшли до  оазису. Як нікчемно малі ці острівки життя у безмежному океані пустель.
Оазис в пустелі виникає там де на поверхню виходить вода. Оазис гостинно зустрічає нас своїми фініковими пальмами та акаціями. Ми куштуємо фініки. Вони смачні, їх можна їсти свіжими, сушеними, вареними, надрізаємо стовбур і п’ємо солодкий сік. Важко прощатися з гостинним оазисом, попереду безмежні простори пустелі з убогою та розрідженою рослинністю на  тропічних пустельних ґрунтах. Ґрунти бідні на поживні речовини та утворюють дуже тонкий шар. Зустрічається верблюжа колючка, що має коріння до 40 метрів, щоб дістати воду . Тут рідко буває дощ, його можна чекати роками. Але от пройшов дощ і пустеля оживає, з’являються рослини-ефімери.
Ми продовжуємо свою подорож по пустелі і бачимо, що вона не без життя. Ось на горизонті з’явилися антилопи і газелі, які в пошуках води долають сотні кілометрів. Зустрічаємо на шляху ящірок, змій, черепах –вони довго можуть обходитись без води ховаючись у спеку в пісок. З настанням сутінок життя оживає, на полювання виходять хижаки: гієни, шакали, лисиця феньок, які отримають воду з їжі.
Дивовижний і суворий світ пустелі. Серед цих жовтих просторів радієш кожній зустрічі з людиною.
Недарма мешканці пустелі говорять: У пустелі приємно зустріти навіть розбійника.
Робота зі словником. Які зі слів, що зустрічалися вам відомі?
Що вони означають?
Міраж – видіння, мариво, яке виникає в пустелі в результаті розмежування повітряних шарів внаслідок сильного нагрівання шару повітря від грунту.
Самум – сухий гарячий вітер в пустелі.
Ваді – сухі річища.
Хамади – кам’янисті пустелі.
Ерги – піщані пустелі.
серири – глинисті пустелі.
Оазис – місце в пустелі де є вода і життя.
Ефімери – рослини пустель, що з’являються після дощу, швидко ростуть, цвітуть і утворюють насіння, яке лежить роками до наступного дощу.
Гра «Чомучка»
         Чому над пустелею завжди безхмарне небо?
         Чому каміння в пустелі тріскається і розлітається на шматки?
         Чому в грунті пустелі мало перегною?
         Як пристосувалися рослини до життя в пустелі?
         Як пристосувались тварини до життя в пустелі?

Географічна лабораторія
Робота за планом.
1.Географічне положення пустель
2. Кліматичний пояс, особливості клімату.

  1. Найбільша в світі пустеля Сахара займає 7,8 млн. км2 пісчаних і кам'янистих просторів. Вона тягнеться від Атлантичного океану на заході до Червоного моря на сході, від Атлаських гір і Середземноморського побережжя на півночі до 15° північної широти на півдні. Це один з найбезводніших просторів світу.
  2. У деяких її областях роками не випадає жодної дощової краплі. Дощі в Сахарі – це зливи, під час яких ваді  перетворюються на стрімкі водні потоки.
  3. На більшій частині Сахари середні температури липня досягають 32° С, а  січневі 16 - 27° С. Днем буває дуже жарко. Ночі, навпаки, вельми холодні, і в багатьох місцях ночами трапляються заморозки, а на гірських масивах Ахаггар і Тібесті в темний час доби температура може опуститися до –18° С.
Пустеля Наміб. Як виникла пустеля.

Напівпустеля Калахарі вкрита величезними піщаними дюнами, що одна за одною, ніби гігантські хвилі, набігають на її поверхню. Дюни забарвлені в рожевий, червоний та темно-червоний колір, тому що в грунті багато заліза.  Опадів випадає більше ніж в пустелі Наміб, тому в Калахарі є рослинний покрив. Місцями напівпустеля нагадує степ. Калахарі батьківщина диких кавунів. Вони тут людям і тваринам замінюють воду.

Розповідь про стихійні явища. Піщані бурі, нашестя  сарани. «Килимом диявола» охрестили нашестя сарани африканці, через які мільйони людей приречені на голодування.

Природоохоронні території. Плато Тассіль. Наскельні малюнки древньої людини.
Центральнокалахарський заповідник.
Зона вічнозелених твердолистих лісів і чагарників.
на крайніх півночі та півдні Африки знаходяться  зона вічнозелених твердолистих лісів і чагарників. Взимку зона знаходиться під впливом  циклонів, що приносять вологу та прохолоду, а влітку тут панує сухе тропічне повітря. Тут типовий середземноморський тип клімату. На коричневих грунтах ростуть ліси та чагарники що мають невелике жорстке з жовтою шкіркою листя, пристосоване до літньої спеки.  Хвойні дерева: ліванський кедр, сосна, кипарис.
В Південній Африці: лавролиста олива, південний бук, чорне дерево, молочаї, верес, нарциси, тюльпани, гладіолуси.
Значні території зони освоєні людиною тут вирощують оливи, виноград, цитрусові.

Практична робота №9. 

Закріплення. Загадки
У оазисі рослина
Забезпечує людину:
Їжа, сік, деревина.
“Дерево життя” вона.
(Фінікова пальма)
Прибережна я пустеля,
Для піщаних дюн оселя.
Океан тут не впливає –
Течію холодну має.
(Наміб)
У пустелі проростаю,
 Особливість таку маю:
Не зважаю ні на що,
І живу десь років сто.
(Вельвічія)

Д/з параграф 18. Підібрати цікаві факти про екологічні проблеми та стихійні явища Африки.

Немає коментарів:

Дописати коментар